Thursday, April 28, 2011

Sakit...

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ini,saya ingin menceritakan tentang peristiwa yang berlaku pada pagi tadi...

Malam semalam,saya makan nasi,kangkung dan 4 1/2 ekor ikan bakar cicah budu.Yum yum...Mak saya,Sharifah Nazilah Bt. Syed Abdullah yang masak...Hasil masakan ummi yang PALING SEDAP seantero dunia...

Ummi pesan,

"Akak,sudah-sudahlah makan itu...Ummi pun mahu makan juga..."

Tapi,ada saya ikut???

Of course not!!!

Saya pernah baca dekat satu sumber,ia berkata,

"Makan sebelum lapar,tapi kalau dah sedap,berhenti makan..."

Hah,dengar itu,semua pembaca sekalian,bila sudah sedap,berhenti makan...Mengapa???Kerana kita apabila merasakan makanan yang kita makan itu sedap,kita mulalah MAKAN TIDAK INGAT DUNIA...

Saya yang sudah mengisytiharkan masakan ummi paling sedap seantero dunia,mulalah makan tak ingat dunia...

Sebab tidak mengikut pesanan ummi,pagi ni,28 April 2011,pukul 6:29 pagi,saya bergegas ke tandas.Di dalam tandas,saya muntah,cirit-birit...

Aduh,pedihnya,keringnya tekak tak terkatalah...Aduhai,perasaan saya pada waktu itu hanya Tuhan yang tahu...Menyesal sungguh tidak mengikut pesanan ummi.

Disebabkan keadaan saya agak,agak apa ek?Entahlah...Tapi,memang tidak boleh pergi ke sekolah...Hai,sia-sia sungguh saya menyalin jadual pada malam sebelumnya.

Untuk menyenangkan saya, ummi membawa saya ke pejabatnya...sepanjang perjalanan ke pejabat saya asyik termuntah saje. Yelah,jika saya duduk berseorangan di rumah,siapa yang mahu jaga?Di rumah,tiada orang. Bukannya ummi tidak boleh jaga, tapi pada pagi tu ummi ada kerja yang terpaksa disiapkan....Lagi pun, terdapat sebuah klinik di bangunan tempat ummi bekerja. Disebelah petangnya, ummi cuti kerana menjaga saya.

Di pejabat ummi,saya duduk di atas permaidani kecil yang umi sudah hamparkan untuk saya.Saya mengambil 2 biji bantal yang tersedia di kerusi ummi dan tidak lama kemudian,saya tertidur dengan lenanya...

"Kroh,kroh..."

Sementara saya diulit mimpi, ummi telah pergi ke medan selera yang terletak di bangunan yang sama dengan tempatnya bekerja dan membelikan makanan untuk sarapan saya. Nasi goreng lauk ayam untuk saya. Tapi, selera saya langsung tiada,tapi ummi paksa jugak saya makan untuk mengelakkan perut kosong. Selepas itu ummi bawa saya jumpa doktor, doktor banyak nasihatkan saya agar jangan makan makanan yang berminyak dan banyakkan minum air kosong.......

Alhamdulillah, sebelah petangnya saya sudah ok.....

Ini sahaja entri saya untuk hari ini.

Bye...

Moral: Ikutilah nasihat orang yang lebih tua daripada kita.


Pantun 2 kerat:

Jika tidak ikut nasihat orang yang lebih tua daripada kita,
Mungkin bala akan berlaku kepada kita.

Yang Ikhlas,
Aishah Nadhirah.

No comments: